Rynek 50 plus
Relacje Polaków z dziećmi. Wyniki badania
Polscy rodzice coraz bardziej świadomie budują relacje z dziećmi, stawiając na codzienną bliskość,
rozmowę i wspólne wartości. Badanie serwisu Prezent marzeń pokazuje, że empatia,
zaangażowanie i nowoczesne podejście do wychowania stają się fundamentem rodzicielstwa w Polsce.
Polacy coraz bardziej świadomie kształtują relacje z dziećmi, codziennie okazując miłość
poprzez słowa. Wspólne aktywności, takie jak podróże, czytanie książek czy rozmowy o
uczuciach, są na porządku dziennym, a wartości takie jak empatia i tolerancja są
fundamentem wychowania. Polacy nie boją się także wyzwań wychowawczych, opierając się
na intuicji i własnych doświadczeniach, a także korzystając ze społeczności online. Ich
relacje z pociechami oceniane są jako bardzo pozytywne.
Badanie "Relacje Polaków z dziećmi” serwisu Prezentmarzeń na próbie 1440 respondentów
będących rodzicami pokazuje, że 85% rodziców wychowuje swoje dzieci wspólnie z
partnerem, a tylko 15% podejmuje to wyzwanie samotnie. 57% rodziców deklaruje
akceptację swojego dziecka, jednocześnie podejmując działania w kierunku poprawy
niektórych negatywnych cech. W pełni całkowitą akceptację zarówno pozytywnych, jak i
negatywnych cech dzieci akceptuje 25% rodziców, a 13% wskazuje na konieczność
wprowadzenia korekty wychowawczej. Tylko 5% respondentów uzależnia swoją akceptację
od konkretnych sytuacji. Wyniki te pokazują, jak istotne jest połączenie akceptacji dzieci z
aktywną rolą rodziców w ich rozwoju i kształtowaniu zachowań.
96% respondentów obchodzi Dzień Dziecka, co świadczy o jego dużej popularności i
znaczeniu w polskiej kulturze. Przypominając sobie wspomnienia z dzieciństwa, 68% osób
potwierdza, że w ich młodości również obchodziło się to święto, podczas gdy 32% nie miało
takiej tradycji w swoim dzieciństwie. Wyniki te odzwierciedlają kontynuację i utrwalenie w
kulturze zwyczaju obchodzenia Dnia Dziecka, który jest ważnym elementem relacji
rodzinnych i społecznych.
Najczęściej wybieraną formą obchodzenia święta jest obdarowanie dziecka prezentami i
niespodziankami, co zadeklarowało 52% respondentów. Kolejną popularną formą jest
organizacja domowego dnia zabaw, wybrana przez 35% ankietowanych. Wśród mniej
powszechnych form znalazły się wycieczki, które wskazało 13% respondentów. W zakresie
niestandardowych pomysłów na spędzenie Dnia Dziecka, najwięcej osób wyraziło chęć
uczestnictwa w warsztatach (np. ceramicznych czy manufakturze słodyczy) – 38%. Kolejnymi
popularnymi opcjami są pobyt w parku rozrywki (32%) oraz lot w tunelu aerodynamicznym
(10%). Opcję wspinaczki na ściance wybrało 5% ankietowanych, co wskazuje na kreatywne
podejście do tego święta w polskich rodzinach. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu
Prezentmarzeń
Na prezent z okazji Dnia Dziecka najwięcej respondentów (45%) przeznacza kwoty od 200
do 300 zł. Następnie 35% rodziców wydaje na prezenty od 100 do 200 zł. Mniejsza grupa,
10% osób, inwestuje do 50 zł, natomiast tyle samo, czyli 10%, przeznacza powyżej 300 zł na
upominek dla swojego dziecka. Wyniki te wskazują, że większość rodziców jest skłonna
inwestować znaczne kwoty, by sprawić radość swoim pociechom w tym szczególnym dniu.
Jeśli chodzi o częstotliwość spędzania wspólnego czasu z dziećmi, niemal połowa (48%)
respondentów deklaruje, że robi to codziennie, a kolejnych 47% – kilka razy w tygodniu.
Zaledwie 3% osób wskazuje na spędzanie czasu z dziećmi tylko raz w tygodniu, natomiast
2% osób deklaruje, że robi to rzadko, nikt jednak nie zadeklarował, że nie spędza czasu z
dziećmi. Wyniki te wskazują na wysoką aktywność i zaangażowanie rodzin w budowanie
relacji.
Polacy najczęściej spędzają czas wolny z dziećmi organizując podróże i wycieczki, które
wskazało 23% respondentów. Kolejną popularną formą jest oglądanie filmów lub seriali
edukacyjnych (20%), a także czytanie książek (17%). Mniej popularne są gry i zabawy
(15%), a także aktywności na świeżym powietrzu oraz rodzinne obiady i kolacje, które
wybrało po 10% badanych. Zajęcia artystyczne stanowią najmniejszy odsetek (5%).
Na pytanie jak często rozmawiamy z dziećmi na temat ich uczuć i codziennych doświadczeń?
62% rodziców zadeklarowało, że regularnie pyta o samopoczucie i codzienne doświadczenia
dziecka. Kolejną częstą praktyką jest rozmawianie z dzieckiem wtedy, gdy pojawiają się
widoczne emocje lub zdarzenia, jak wskazało 34% badanych. Rzadziej, bo jedynie 2%
rodziców, poświęca czas na rozmowę raz w tygodniu lub sporadycznie pyta o uczucia.
Jeśli chodzi o wyrażanie uczuć poprzez słowa, aż 75% rodziców deklaruje, że mówi swojemu
dziecku „kocham” codziennie. Kolejne 20% wyraża swoje uczucia kilka razy w tygodniu, a
tylko 5% robi to raz w tygodniu. Żaden respondent nie zadeklarował, że rzadko lub nigdy nie
okazuje uczuć słowami. Wyniki te podkreślają, jak istotne znaczenie ma codzienna
komunikacja i wyrażanie miłości w relacji rodzic-dziecko, co sprzyja budowaniu silnych
więzi emocjonalnych.
Najczęstszą wartością przekazywaną dzieciom jest empatia – tę wartość wymieniło 24%
rodziców oraz tolerancja i zaufanie – po 20%. Wartości takie jak szacunek i uczciwość oraz
dbałość o zdrowie wybrało odpowiednio 13% i 16% respondentów. Pracowitość i
odpowiedzialność, a także wartość nauki i wiedzy, zostały wskazane przez mniejszą grupę —
12% i 15% badanych.
Jeśli chodzi o sposoby zachęcania dzieci do wyrażania własnej opinii, dominującą metodą
jest tworzenie bezpiecznej przestrzeni do wypowiedzi – zadeklarowało tak 35%
respondentów. Kolejnymi popularnymi metodami jest aktywne słuchanie i zadawanie pytań
otwartych, które wybrało po 20% badanych. Wspólne dyskusje i wykorzystanie zabawy służą
również motywowaniu dzieci do wyrażania własnych myśli, tak odpowiednio po 10% i 15%
osób. Żaden z badanych nie zadeklarował, że nie zachęca dzieci do wyrażania opinii, co
świadczy o dużej świadomości i zaangażowaniu rodziców w rozwijanie w dzieciach
umiejętności wyrażania siebie.
Najczęstszymi metodami rozwiązywania konfliktów w rodzinie jest zachęcanie do otwartej i
szczerej rozmowy (30%) oraz aktywne i empatyczne słuchanie (23%). Wspólne
poszukiwanie rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich stron wybrało 25% respondentów, a
spojrzenie na sytuację z perspektywy drugiej osoby zadeklarowało 15% osób. Pozostałe
metody, takie jak unikanie angażowania emocji (5%) czy czekanie aż konflikt sam się
rozwiąże (2%), są mniej popularne. Żaden z respondentów nie zadeklarował, że nie
rozwiązuje konfliktów w rodzinie.
W przypadku wyzwań napotykanych w roli rodzica, największy odsetek osób (50%)
wskazuje na trudności związane z łączeniem pracy, obowiązków domowych i spędzania
czasu z dziećmi. Pomaganie dzieciom w zrozumieniu ich emocji oraz utrzymywanie otwartej
i skutecznej komunikacji okazuje się mniej problematyczne, z odpowiedziami po 5%.
Ważnymi wyzwaniami są również ustalanie granic („ustalenie granic” – 10%) oraz radzenie
sobie z trudnościami szkolnymi (20%). Oczekiwania społeczne i własne ambicje stanowią
wyzwanie dla 10% rodziców.
Rodzice oceniając swoje relacje z dziećmi przedstawiają bardzo pozytywny obraz, ponieważ
aż 65% respondentów oceniło tę relację na najwyższy poziom (5 na skali od 1 do 5), a
kolejne 25% na poziomie 4. Tylko niewielka grupa (2% osób) oceniła relację na poziomie 2,
natomiast 8% osób wybrało ocenę 3, co świadczy o ogólnie wysokim poziomie satysfakcji i
pozytywnych więzi w rodzinach.
W wychowaniu dzieci najczęściej korzystamy z Internetu i społeczności online jako źródeł
wsparcia i wiedzy wychowawczej, które wskazało 25% badanych. Równie istotne są również
doświadczenia osobiste – 30% osób. Z literatury o wychowaniu korzysta 20% respondentów.
Pomocne jest także wsparcie rodziny i przyjaciół – 15% badanych. Z warsztatów lub kursów
korzysta – 5% osób. Szkoła i nauczyciele odgrywają mniejszą rolę jako źródło wsparcia
(5%). Wyniki wskazują, że rodzice najczęściej korzystają z dostępnych źródeł w formie
własnych doświadczeń i online, co odzwierciedla obecne trendy w poszukiwaniu informacji i
wsparcia w zakresie wychowania.
Zaangażowania rodziców w życie szkolne i pozaszkolne dzieci najczęściej wyrażają poprzez
pomoc w nauce, którą zadeklarowało 40% respondentów. Kolejną ważną aktywnością są
rozmowy na temat zainteresowań, wskazane przez 25% badanych. Uczestnictwo w
zebraniach i warsztatach angażuje się 20% rodziców, a organizację wspólnych aktywności –
15% osób. Żaden respondent nie zadeklarował, że nie angażuje się w życie szkolne i
pozaszkolne dzieci.
Aby poradzić sobie z presją społeczną i kulturową, rodzice podczas wychowywania
najczęściej po prostu słuchają własnej intuicji jak zadeklarowało 35% osób oraz edukują się
we własnych zakresie (25% osób). Żaden z badanych nie zgłosił, że nie radzi sobie z presją,
co świadczy o dużej adaptacyjności i świadomości rodziców w trudnych aspektach
wychowawczych.
Połowa badanych deklaruje, że nigdy nie wciąga dzieci w swoje problemy, a 40% osób
wskazuje, że nie robi tego prawie wcale. Tylko nieliczni, 1% i 9% osób, przyznało, że
wciągają dzieci czasami lub często w swoje problemy. To sugeruje, że większość rodziców
stara się chronić swoje pociechy od dorosłych kłopotów.
Jeśli chodzi o współczesne podejście rodziców do dzieci, najwięcej respondentów (35%)
uważa, że poświęcają dzieciom zbyt mało czasu i uwagi. 30% osób sądzi, że rodzice
właściwie reagują na emocje i problemy dzieci. 15% uważa, że rodzice zanadto koncentrują
się na dzieciach, a 20% badanych twierdzi, że pozwalają dzieciom na samodzielny rozwój.
Wyniki te wskazują na potrzebę równowagi w wychowaniu, aby zapewnić dzieciom
odpowiednią uwagę i wsparcie, a jednocześnie chronić je przed nadmiernym
zaangażowaniem rodziców.
Badanie „Relacje Polaków z dziećmi” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w
kwietniu 2025 r., N = 1440, metodą CAWI.
Dołącz do dyskusji - napisz komentarz
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.