Szansa 50 plus

Przedsiębiorstwa społeczne w Warszawie

Codzienne decyzje konsumenckie mają realny wpływ na nasze otoczenie i przyszłość.

Coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne aspekty swoich wyborów, wspierając organizacje,
które łączą działalność biznesową z troską o lokalne społeczności. Przykładami takich
inicjatyw są warszawskie przedsiębiorstwa społeczne. Ich działalność jest bardzo różnorodna
– od zajęć jogi dostosowanych do osób ze specjalnymi potrzebami, przedstawień teatralnych
dla osób w kryzysie bezdomności po restauracje zatrudniające niewidomych kelnerów i
uchodźczynie. O tym, jak założyć lub wspierać podmioty ekonomii społecznej, można
dowiedzieć się w ramach kampanii „ES jak SukcES”.

Wybory, które mają znaczenie

Codziennie podejmujemy dziesiątki wyborów konsumenckich, od tego, co zjemy na obiad,
gdzie wypijemy kawę, co kupimy przyjaciołom na urodziny i jak będziemy spędzać wolny
czas. Te wybory mają wpływ nie tylko na naszą codzienność, ale także na świat, w którym
żyjemy. W ostatnich latach rośnie świadomość na temat etycznej konsumpcji, zwłaszcza jeśli
chodzi o ekologię i ochronę środowiska. Aby ratować planetę, wiele osób ogranicza jedzenie
mięsa, rezygnuje z plastiku i kupowania ubrań w sieciówkach lub bojkotuje koncerny, które
przyczyniają się do degradacji środowiska. Dobrze jest myśleć globalnie, ale warto pamiętać,
że nasze wybory konsumenckie mają wpływ na poziomie regionu, miasta czy dzielnicy.
Dlatego warto wspierać przedsiębiorstwa społeczne – organizacje, które stawiają na
zarabianie pieniędzy w taki sposób, aby jednocześnie przynosić korzyści lokalnej
społeczności. Zamiast działać wyłącznie w oparciu o maksymalizację zysków, stawiają na
pierwszym miejscu dobro wspólne. Właśnie do podejmowania społecznie dobrych wyborów
konsumenckich zachęca kampania ES jak SukcES, której celem jest zachęcenie do tworzenia
nowych podmiotów ekonomii społecznej, a także zwiększenie ich roli w realizacji usług
społecznych.

Dotrzeć do tych, którzy tego potrzebują

Przykładem przedsiębiorstwa skoncentrowanego na rozwiązywaniu lokalnych problemów
jest Mandala Joga na warszawskim Muranowie. Celem szkoły jest to, aby praktyka jogi
mogła być dostępna dla wszystkich, dlatego stawia na Szkoła oferuje zajęcia
również osobom, które potrzebują specjalnej, dedykowanej praktyki ze względu na zły stan
zdrowia, choroby przewlekłe, neuroatypowość czy zaburzenia psychiczne.

Zwiększanie dostępności to również misja warszawskiego Teatru Nowe Formy, który w
swoich działaniach łączy przestrzeń sztuki, terapii i rozwoju osobistego. – Organizując
spektakle, warsztaty oraz zajęcia dla różnych grup wiekowych, przyciągamy osoby, które
mogą nie mieć łatwego dostępu do sztuki i rozwoju artystycznego. Budujemy więzi
społeczne, pomagamy ludziom wyrażać siebie, rozwijać kompetencje komunikacyjne oraz
radzić sobie z emocjami. Organizuje bezpłatne wydarzenia dla osób w spektrum autyzmu,
dzieci z domów dziecka oraz młodych dorosłych w kryzysie bezdomności, a także dla
wszystkich mieszkańców i mieszkanek Warszawy. Naszym celem jest stworzenie teatru,
który odpowiada na realne problemy społeczne i emocjonalne, oferując widzom narzędzia do
pracy nad sobą oraz przestrzeń do głębokiej przemiany – dodaje Rafał Pyka – mówi Rafał
Pyka, prezes zarządu Fundacji Nowe Formy.

Miejsca pracy dla osób wykluczonych społecznie

W misję przedsiębiorstw społecznych wpisane jest nie tylko oferowanie wysokiej jakości
produktów i usług, ale też wsparcie lokalnego rynku pracy. Podmioty ekonomii społecznej są
transparentne w swoich działaniach i oferują uczciwe warunki pracy, zarówno dla swoich
pracowników, jak i kontrahentów. Działają na rynku, starając się przede wszystkim
odpowiedzieć na konkretny problem społeczny, jak np. brak pracy do osób z określonych
grup społecznych. Zatrudniają osoby długotrwale bezrobotne, z niepełnosprawnościami lub
osoby z innych marginalizowanych grup. W ten sposób tworzą zamknięte koło społecznego
wsparcia poprzez pracę, a nie zasiłki czy opiekę

Jest tak w przypadku restauracji Different, przy placu Zawiszy, w której posiłek je się w
całkowitej ciemności, będąc obsługiwanym przez niewidomych kelnerów. – Pracuje u nas
kilkanaście osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym. Dla tych osób praca
u nas to szansa na normalność. Chcemy zaskakiwać, inspirować i edukować, zapewniając
przy tym pełen komfort, świetne jedzenie i po prostu znakomitą atrakcję – mówi Anna
Bocheńska-Wiatr, założycielka Different.

Inną nietypową opcją na warszawskiej mapie restauracyjnej, działającą w ramach ekonomii
społecznej jest inicjatywa prowadzona przez Fundację Kobiety Wędrowne. Fundacja zajmuje
się tworzeniem przestrzeni do rozwoju dla kobiet z różnych kultur, szczególnie migrantek i
uchodźczyń, które chcą znaleźć swoje miejsce w polskim społeczeństwie, dając im pracę. –
W ramach naszej restauracji nie chodzi tylko o zyski – chcemy tworzyć miejsce, które ma
realny wpływ na życie kobiet i ich rodzin. Ekonomia społeczna pozwala nam zbudować
środowisko, w którym nasze współpracowniczki mogą się rozwijać, zdobywać umiejętności,
które pomogą im odnaleźć się na rynku pracy, a także odnaleźć pewność siebie i poczucie
godności. Dzięki restauracji, którą prowadzimy, dajemy kobietom z różnych kultur
przestrzeń do rozwijania się, a jednocześnie pokazujemy lokalnej społeczności, jak cenne jest
otwarcie na inne tradycje, języki i zwyczaje. To nie jest zwykła praca – to budowanie
zrozumienia i akceptacji – mówi Khedi Alieva, prezeska zarządu Fundacji Kobiety
Wędrowne.

Ekonomia społeczna może być wyborem konsumenckim

O tym, jak założyć podmiot ekonomii społecznej lub wspierać ich funkcjonowanie można
dowiedzieć się więcej w ramach kampanii społecznej „ES jak SukcES”. Celem kampanii jest
popularyzacja idei ekonomii społecznej na Mazowszu, zachęcenie osób pracujących oraz
szukających pracy do tworzenia nowych przedsiębiorstw społecznych oraz pokazanie, że
alternatywna ścieżka kariery zawodowej jest możliwa. Kampania skierowana jest do osób
zainteresowanych zmianą miejsca pracy, zdobyciem nowej pracy, osób z
niepełnosprawnościami i ich opiekunów, studentów i studentek, młodych rodziców
wracających na rynek pracy i osób 50+, często z niego wykluczonych. Więcej informacji i
materiałów na stronie www.esjaksukces.pl.

Kampania powstała dzięki wsparciu finansowemu ze środków Samorządu Województwa
Mazowieckiego. Organizatorami kampanii są Fundacja Inicjatyw Społeczno-
Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie
BORIS, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Siedlce, Ośrodek Wsparcia Ekonomii
Społecznej Mazowsza Płockiego i Fundacja Fundusz Współpracy.

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.